Agave

Rosi StoyanovaRosi Stoyanova
Guru
151267
Nic Pal
Traducerea:
Nic Pal
Agave

Agava reprezintă o plantă care, prin aspectul său exterior, seamănă cu un cactus. Crește în sălbăticie în pustiurile din America Centrală și de Sud, iar cea mai populară utilizare a sa este în producerea celebrei tequila.

Agava este cel mai răspândită în Mexic și în zonele învecinate, precum și în insulele din Marea Caraibilor, America de Sud și Centrală. Poate fi găsită și în regiunea mediteraneeană. În Europa, agave este importată din secolul al XVII-lea.

În ciuda asemănării sale, agave nu este un cactus și nu are nimic în comun cu acesta. Aparține familiei de plante Liliaceae și are chiar propria sa specie Agavaceae, care include peste 400 de specii de agave. În Mexic, există aproximativ 400 de specii din această grupă, dintre care în prezent doar Agave Tequilana /agava albastră/ este folosită pentru producerea de tequila. Prima băutură alcoolică produsă din agave a fost cunoscută sub numele de vinul mezcal, iar astăzi categoria generală căreia îi aparține tequila este cunoscută sub numele de mezcal.

Agava are frunze suculente, dispuse în formă de rozetă. Pentru a extrage nectarul dulce din agave, care este folosit ca înlocuitor al zahărului, sucul trebuie extras din miezul plantei, ulterior fiind filtrat și hidrolizat. Nectarul rezultat poate avea o culoare deschisă sau întunecată, iar gustul său depinde de acest lucru. Nectarul deschis de agave are un gust mai neutru, în timp ce nectarurile întunecate au un gust și aromă de caramel și sunt mai dulci. Există și sirop brut de agave, care este produs la temperaturi scăzute.

Partea utilizabilă a agavei este miezul său, din care se obține celebrul sirop. Din frunzele multor specii de agave se produc fibre, corzi, cârlige de pescuit și chiar hârtie de ambalaj.

Tequila - Agave

Unele părți ale agavei sunt folosite și în bucătărie - tulpinile, florile și frunzele sunt foarte potrivite pentru salate. Din miezul agavei albastre se prepară tequila, iar din alte specii de agave se obține melasa, din care se fermentează băuturi alcoolice.

Primii azteci cunoșteau foarte bine agavele. Le numeau "darul zeilor". Nectarul de agave a fost folosit cu succes cu mii de ani înainte, pentru a îndulci diverse băuturi. Îl mai numeau și "apă de miere", deoarece este mai dulce decât mierea, dar cu o consistență semnificativ mai puțin densă.

Compoziția agavei

Nectarul de agave este compus în principal din glucoză și fructoză. Conținutul de fructoză este foarte ridicat, ajungând până la 90%. În comparație cu alte produse folosite pentru îndulcire, nectarul de agave are un index glicemic mult mai scăzut - 27. În agave se găsesc o mulțime de vitamine A, B, K, D și C, precum și cumarine, alcaloizi, izoflavonoizi similari estrogenului.

100 g de agave conțin doar 0.15 g grăsimi, 0.52 g proteine și 16 g carbohidrați.

Alegerea și depozitarea agavelor

În ultimii ani, siropul de agave este disponibil și pe piața autohtonă. Poate fi găsit în majoritatea magazinelor de produse naturale, dar prețul său este destul de ridicat - aproximativ 150 g costă mai mult de 25 lei. Depozitați agava conform instrucțiunilor de pe etichetă.

Agavele în bucătărie

Clatite cu sirop de agave

Nectarul de agave este potrivit pentru consumul de către persoane care urmează diverse regimuri alimentare - vegetariani, vegani dar și pentru cei care consumă carne. De asemenea, este potrivit pentru cei care își doresc o alimentație corectă și sănătoasă. Cel mai mare avantaj al agavei este că are un gust foarte moale și natural și de asemenea, se descompune ușor și rapid. Practic nu are niciun miros.

Siropul de agave este folosit ca înlocuitor al zahărului și mierii. Are toate calitățile necesare pentru a fi un îndulcitor, dar din păcate nu poate înlocui complet mierea și toate calitățile sale benefice. Totuși, agava este o alternativă minunată pentru persoanele care suferă de alergie la miere.

Agava este utilizată cu succes ca îndulcitor pentru ceai și cafea; este utilizată în diverse batoane proteice; îndulcește pâinea și produsele cerealiere, jeleuri, gemuri, iaurturi, bomboane, deserturi și clătite.

Dulceața agavei este de 1.5 ori mai mare decât cea a zahărului. Se dizolvă foarte ușor chiar și în băuturile reci. Cel mai potrivit este să adăugați agave în deserturile crude și shake-uri, deoarece la copt, dulceața siropului se evaporă, mai mult sau mai puțin.

Beneficiile agavei

Agava este utilizată în tratamentul unei serii de afecțiuni ale sistemului digestiv, inclusiv ulcere și diverse inflamații intestinale și stomacale. Agava este utilă și în inflamațiile din cavitatea bucală. Planta are proprietăți calmante care protejează mucoasele și accelerează vindecarea organismului.

Agava este utilizată în bronșită, artrită, inflamații oculare, tulburări menstruale, răni și tăieturi. Agava, amestecată cu semințe de dovleac și ardei iute galben, este un amestec foarte util pentru persoanele care suferă de recurența anumitor afecțiuni.

Agava are proprietăți diuretice, antiseptice, antiinflamatoare, relaxante și tonifiante.

Se crede că în agave există o substanță importantă care luptă împotriva calcificării și protejează împotriva osteoporozei și altor afecțiuni articulare. Reglează nivelul de insulină din sânge, protejează împotriva cancerului de colon.

Siropul de agave este absorbit foarte rapid și ușor de organism. Gustul său este plăcut, potrivit pentru vegani și vegetarieni, iar indicele său glicemic este extrem de scăzut - 27.

Miere sau sirop de agave - ce să alegem?

Sirop de agave

Mulți oameni consideră că siropul de agave este mai sănătos decât mierea și de aceea în ultimii ani s-au orientat către acest produs exotic. Este adevărat? Să comparăm mierea și siropul de agave:

Mierea este unul dintre cele mai valoroase produse alimentare, fiind ușor asimilată de organism și bogată în vitamine și minerale importante. În compoziția sa intră vitaminele (B1, B2, B3, B6, E, C, K), acizi organici, provitamine și alte elemente valoroase, întâlnite în sânge, dar în cantități mici.

Carbohidrații din miere se găsesc sub formă de fructoză, glucoză și multe dizaharide și trizaharide. Mierea este, de asemenea, bogată în minerale, acizi organici și aproximativ 20 de aminoacizi. Din tot ce am enumerat devine clar că mierea este o alegere mult mai bună în comparație cu siropul de agave. Este o sursă extrem de valoroasă de substanțe indispensabile, dar nu ar trebui consumată de persoanele cu intoleranță la aceasta.

Prețul agavei este mai mare decât al mierii, ceea ce reprezintă încă un avantaj al produsului apicol.

Daune cauzate de consumul de agave

Planta agavă

În ciuda multor proprietăți benefice, agava are și unele aspecte negative. În primul rând, nu consumați siropul de agave în cantități mari și dintr-odată. Datorită conținutului său ridicat de fructoză, agava poate provoca afecțiuni patologice mult mai ușor decât glucoza. Consumată în doze mari, siropul de agave își pierde complet proprietățile benefice.

Acest lucru se întâmplă pentru că glucoza se metabolizează în fiecare celulă a corpului uman, în timp ce fructoza se metabolizează doar în ficat. Consumul unui produs atât de bogat în fructoză poate contribui la dezvoltarea unor condiții patologice asemănătoare diabetului. În plus, poate duce la creșterea acidului lactic și a acidului uric.

În cazuri severe, poate apărea acidificarea metabolică. Alte consecințe negative asociate cu consumul excesiv de fructoză includ pierderea de zinc, potasiu, fier și magneziu. Fructoza poate intensifica procesele de îmbătrânire celulară.

Siropul de agave nu are proprietăți benefice în formă fermentată. Consumul excesiv de fructoză poate duce la îmbătrânirea prematură a celulelor.

Toate aceste efecte negative pot fi evitate.

Consumul zilnic de 15 până la 50 g de sirop este considerat complet sigur, dar rețineți - în cazul persoanelor care nu suferă de afecțiuni hepatice și duc un stil de viață activ.

Agava poate fi înlocuită cu stevia - o plantă dulce la gust, care însă nu conține zahăr.

Fiți atenți în alegerea îndulcitorului și nu vă lăsați înșelați de faptul că este o alternativă la zahărul alb, ceea ce înseamnă că este mai sănătos. Informați-vă despre efectele secundare posibile ale îndulcitorilor pentru a evita disconfortul și agravarea unor afecțiuni.

Facebook
Favorite
Twitter
Pinterest

Articole de top astăzi